.

Alt som står beskrevet i denne bloggen er skrevet med den bakgrunn jeg har som ufrivillig barnløs gjennom åtte år...jeg har ingen medisinsk utdannelse og ingenting jeg sier erstatter det legen din forteller deg. Husk nettvettregler :-)

mandag 1. februar 2010

Puregon

Puregon er vidundermiddelet som skal hjelpe deg å lage egg. Klinikken din gir deg en kort innføring i hvordan man bruker sprøyten og sender med deg denne pakken hjem:



Puregon er veldig enkel og bruke, men det er helt OK å være litt nervøs første gang. Gi det noen dager og du føler deg som proff.  Her finner du en instruksjonsvideo som hjelper deg på vei. (legg merke til hvordan kvinnen uttaler puregon som noe mystisk og spennende, ja nærmes erotisk - it's not)

Selv om det på videoen vaskes både her og der med sprit er det ikke nødvendig- om du ikke akkurat har rullet deg i søle. Man setter "skuddet" i magefettet- endelig har vi kvinner med gode valker en fordel. Ikke bekymre deg om det kommer en dråpe eller to ut etter at du fjerner pennen, du får nok medisin i deg uansett. Bruk tid for å unngå blåmerker- spesielt om du i tillegg bruker blodfortynnende.

Puregon skal oppbevares i kjøleskapet, men etter at du har tatt den ut derfra skal den ikke inn igjen. Den kan oppbevares i opptil tre måneder utenfor skapet i opp til 25 grader +.

Puregon kommer i pakninger med 300 -600 - og 900 ie (ie = internasjonale enheter) og koster pr idag henholdsvis 1300, 2500 og 3800 kroner. Husk å få en spesifisert kvittering med stempel og signatur fra apoteket om du vil ha pengene igjen fra NAV.

Du bestemmer selv når på dagen du vil ta Puregon, alt etter hvordan det passer inn på dagen din. Det eneste er at du må følge dette klokkeslettet hele tiden, (pluss/minus en time)  derfor valgte jeg aldri kl 7, da zzzzzzzzzz jeg i helgene!

Bivirkninger har jeg beskrevet litt før, men du kan lese mer om den i Felleskatalogen


Lykke til- måtte puregon være din vei til egglykke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar