.

Alt som står beskrevet i denne bloggen er skrevet med den bakgrunn jeg har som ufrivillig barnløs gjennom åtte år...jeg har ingen medisinsk utdannelse og ingenting jeg sier erstatter det legen din forteller deg. Husk nettvettregler :-)

mandag 29. mars 2010

En menneskerett å få barn?

En ting som alltid har forundret meg i debatten om ufrivillig barnløshet er at man alltid blir møtt med menneskerettighetene. Det er på en måte blitt trumfkortet i alle debatter. Føler en seg truet, mangler argumenter eller rett og slett ikke forstår debatten kan en alltid dra frem trumfkortet: " Ja, men du vet at det er ingen menneskerett å få barn" Og med det mener en at en har drept debatten. Ingen argument står over menneskerettene. En kan gå fra diskusjonene med hevet hodet.

Det er nok helt riktig. Uten å kjenne til alle detaljer i menneskerettighetene, så tror jeg ikke man finner formuleringen- alle mennesker har rett på å få barn. Men likevel forstår jeg ikke argumentet. Hva ligger bak? Hva mener en med å bruke dette argumentet?

Debatten om ufrivillig barnløshet kan i det store deles i to hovedbolker. Debatten om ressurser og etikkdebatten. Menneskerettighetskortet blir brukt om en annen i alle varianter av debatten.

Politikk handler mye om å fordele pengesekken. Man har en sekk med penger som skal fordeles ut best mulig, vel vitende om at ingen får alt det de vil ha, eller kanskje trenger. Slik er det. Alle grupper må kjempe for sitt. Også den delen av helsevesenet som driver med fertilitet. Jeg er nærmest hundre prosent sikker på at vi er den eneste gruppen som blir møtt av argumentet at det ikke står i menneskerettighetene når vi ber om flere ressurser.  Kan ikke huske en eneste politiker som snakket om menneskerettigheter når det ble snakk om å bygge en ny Holmenkollbakke, på tross av at jeg er sikker på at det ikke står beskrevet noen plass i de berømte rettighetene at alle mennesker har rett på en ny flott hoppbakke, eller operahus for den sags skyld?

Når en ser på statens bruk av penger så ser en fort at vi i Norge har bygget opp en stat som ikke bare skal dekke de grunnleggende menneskelige behov. Vi ønsker at staten skal være med å bidra til at folket får gode liv. Vi ønsker at vi som bor i dette landet skal få søke lykken, at vi skal ha det godt. Av den grunn bruker vi som samfunn penger og ressurser på mange gode ting som ikke står direkte skrevet opp i menneskerettighetene, men som blir en tolkning. Vi som mennesker har en rett til å leve et godt liv. Vi har en rett på å prøve å bli lykkeligere.

Om en spør enhver mor og far i dette landet, det vil si størsteparten av den voksne befolkning om hva som er den ene tingen som har bidratt til at ditt liv ble bedre, hva er den største lykken? Hvor ofte vil en da høre det var den dagen vi fikk barn? Barna våre er det viktigste i livet? Hvordan kan en da si at menneskerettighetene sier at vi som ikke klarer å lage egne barn, ikke skal få muligheten til å strekke oss etter denne største lykken. At vi ikke skal få muligheten til å være med i dette felleskapet som hele vårt samfunn er bygget opp rundt, familien?

Jeg har stor respekt for at det finnes mange synspunkt og hensyn i debatten. Jeg synes det er utrolig viktig at vi får mange deltakere i debatten, og det er en selvfølge at ikke alle er enige. Jeg forstår at det finnes personer som setter en personlig etisk strek lenge før meg. Jeg har også stor forståelse for at man setter spørsmålstegn ved hvor mye penger det offentlige skal bruke for å hjelpe en enkelt gruppe få et bedre liv. Men ingenting får meg til å føle meg så liten og behandlet med mindre respekt enn når man bruker menneskerettighetene mot meg.

Kampen mot infertiliteten er den vanskeligste og tøffeste kampen i mitt liv. Den har endret meg for livet, ingenting vil noen gang bli det samme. Jeg har og gir absolutt alt jeg har av krefter, jeg har påført kroppen min store påkjenninger, og utfordret psyken til det ytterste. Vår kamp har også tvunget våre venner og famile til å gi av seg selv, det har påført våre nærmeste sorg og gang på gang har de måtte finne styrken til å være med oss på laget. Også mine arbeidskollegaer har gitt av selv for å hjelpe oss på veien, de har trøtt støttende til når jobb har blitt for mye for meg langs veien.

Infertilitet påvirker ikke bare oss, men også mange mange mennesker rundt. Så når noen avviser mine største drømmer, hele vår kamp, og mine nærmestes offer med menneskerettighetene, da kjenner jeg det langt inn i ryggmargen.

Det er feigt.
Det er mangel av respekt for en debatt som handler om livets største følelser.

Kjære deg-
vær enig eller uenig med meg, men delta i debatten. Møt meg med begrunnede argumenter. Si din mening. Fortell meg at du mener at jeg tukler med naturen, at du mener at staten skal bruke pengene sine bedre, men ikke si meg at det er menneskerettighetene som skal hindre meg i å bli mor.

9 kommentarer:

  1. 1. Voksne menn og kvinner har rett til å...stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion.

    http://no.wikisource.org/wiki/Verdenserklæringen_om_Menneskerettighetene#Artikkel_16

    Det står ikke at man må være gift for å få barn. Det står ikke at man må være mann og kvinne for å danne familie. Derimot er det en menneskerettighet å bære frem barnet når man er gravid. Hvordan man blir gravid står det ikke noe om i menneskerettighetene. Men å nekte/forby noen å bli det strider mot menneskerettighetene. Og å diskriminere mot at enkelte grupper (lesbiske/enslige) kvinner ikke skal kunne få assistert befruktning når andre får det strider mot menneskerettighetenes intensjon. Da de er til for å forhindre nettopp diskriminering.

    Mange av de som prater om at "å få barn er ikke noen menneskerettighet", har aldri lest menneskerettighetene. Om ikke rent av alle de som kommer med slike argumenter faktisk ikke har gjort det...

    SvarSlett
  2. Veldig flott innlegg!

    SvarSlett
  3. Hei.. Jeg har lagt bloggen din til på anbefalte linker på min blogg. Håper det går greit?!

    SvarSlett
  4. Daima: Selvfølgelig- og takk for det :-)

    Anonym: Spennende innlegg. Synes det er uhyre vanskelig å trekke inn menneskerettighetene, og mennneskerettighetenes intensjon i debatter. Det gir alltid store muligheter til tolkning. Jeg synes kanskje det kan være mer interressant å dra debatten ned et nivå hvor man verken bruker menneskerettighetenes eller Guds intensjoner for den sags skyld som debatter.....

    SvarSlett
  5. Jeg er en av dem som har brukt argumentet om at det ikke er en menneskerett å få barn......men, jeg har aldri ment at de som ønsker barn ikke skal få all den hjelpen de trenger, eller at staten ikke skal betale for det :) For, jeg mener at man skal få hjelp, og at kanskje taket på ivf burde inkludere flere enn tre forsøk i det offentlige! Men, jeg mener også at veldig mange tar for gitt at de skal FÅ alt mulig av hjelp.....selvom det er fysiske forhold som tilsier at det aldri kommer til å skje - hvor lenge skal det offentlige da bruke ressurser på i utgangspunktet 'umulige' forsøk? Burde det være bedre rutiner og mer utfyllende undersøkelser, og mulighet for det offentlige til å si at dessverre er det ikke mulig for oss å hjelpe deg/dere? Burde surrogati bli akseptert i Norge som et suplement til de som faktisk ikke kan bære frem et barn? Ja, jeg synes det! Jeg er selv adoptert av to foreldre som absolutt ikke burde hatt barn, og det er kanskje derfor jeg mener at det ikke er noen menneskerett å få barn, men det er en menneskerett for alle barn å ha foreldre som bryr seg :) Jeg tror kanskje at den menneskerett-frasen til tider kan bli misforstått - og da spesielt av de som er midt oppe i denne følelses-karusellen......men, for min egen del brukte jeg den også før jeg fikk mitt første barn, og jeg mener fortsatt at det finnes mange der ute som ikke burde få bli foreldre - uansett om det er på den ene eller den andre måten.....

    SvarSlett
  6. Hei, hva har skjedd med bloggen din? Du skriver kjempegodt, hvorfor har du sluttet?

    Klem

    SvarSlett
  7. Hei.
    Jeg og mannen min slet veldig lenge med å få barn, pga nedsatt kvalitet/antall hos ham. Etter å ha begynt med prøverør, gikk det nesten 2 år før det klaffet for oss. Hele denne perioden var jeg ekstremt deprimert, mens mannen min er et litt mer positivt sinn av natur. Han brukte også dette argumentet med menneskerett ved flere anledninger hvor vi snakket om vanskelige ting. Jeg husker jeg kunne ikke forstå argumentet! Det var helt forferdelig å høre! Hvorfor? Rett og slett fordi jeg er litt uenig :) Mennesket er skapt for å skape barn, vi kvinner er programmerte til å bære frem. Det føles som en menneskerett, hvis man ser bort fra de "menneskeskrevne" menneskerettene :)
    Jeg gir deg en GOD klem, og ønsker deg all lykke til på veien som kommer. Det er tøffe tak.

    SvarSlett
  8. Hei:)

    Jeg føler virkelig med deg i din kamp for å få barn, har ikke selv måtte kjempe. Men var fra en veeeldig tidlig alder ekstremt barnsyk, til det punkt at det føltes som en stor sorg at jeg ikke bare kunne bli gravid når jeg var 17.. Trangen til å få barn er jeg sikker på er større hos noen enn hos andre, hos meg var den helt overveldende! Jeg passet barn og babyer fra jeg var liten, og mitt største ønske har alltid vært å bli en god mor.. Så jeg tror jeg vet litt hvordan det må føles å kjempe sånn for noe som kroppen og sinnet ditt bare sier du MÅ ha for å føle deg hel.
    Jeg er også en av de som har sagt det med menneskerettighetene noen ganger, ikke da om IVF, men om bl.a narkomane o.l Det burde ikke være mulig for disse å skaffe barn! Selv om de vil, fordi disse barna ikke får foreldre som er verdige oppgaven det er å ta seg av ett lite menneske!!Ellers så mener jeg ikke vi burde sponse flere enn tre IVF forsøk, det er for dyrt for staten, og det er for galt at alle de stakkars barna som ikke har foreldre skal bli snytt for enda en sjanse.. Høres kanskje rart ut, men de som ikke kan bære frem ett eget barn er jo som oftest disse barnas eneste håp!! Forøvrig er jeg HUNDRE prosent sikker på at en elsker et adoptert barn vel så høyt som ett en har bært frem selv..

    Uansett..Jeg var så heldig selv å bli gravid på første forsøk med mannen min og fødte verdens herligste sønn da jeg var 23 år..
    Jeg kan bare si at jeg føler meg hel nå! Det er som om en vesentlig del av meg, som har manglet i årevis endelig er på plass nå som jeg har min lille engel.. Jeg håper virkelig det endte godt for dere og at dere fikk deres engel til slutt, på det ene eller det andre viset!

    stor klem fra meg

    SvarSlett
  9. Nei, jeg synes ikke det er noen menneskerett å få barn. Dette mener jeg fordi ikke alle passer som foreldre, uansett om de er fertile eller ikke. Når spør folk om hva det beste for barnet selv er? Skal noen som ikke egner seg til å være omsorgspersoner få det innvilget kun fordi de mener de selv har rett til det? Derfor er det kjempeviktig at det å få barn ikke gjøres til en menneskerett.

    SvarSlett